Etulinjan matkailuosaajat johtavat ryhmää jämäkästi ja ovat emotionaalisesti älykkäitä

 Minä olen opas.

Matkaopas on sellainen henkilö, joka opastaa ryhmiä tai yksittäisiä ulkomaisia tai kotimaisia vierailijoita kaupungin tai alueen muistomerkeille, nähtävyyksille ja museoihin sekä tulkitsee ja kuvailee kulttuuri-ja luonnonperintöä ja ympäristöä innostavalla ja viihdyttävällä tavalla vierailijan valitsemalla kielellä. Oppaalla on yleensä alueellisesti rajattu opastuslupa, joka anotaan ja sen myöntää asiamukaiset viranomaiset tai muu taho.” ( European Federation of Tourist Guide Association EFTGA).

 

Minä olen opas, mutta en halua ohjata liikaa. Parasta on, jos matkailija saa itse löytää, yllättyä, ihmetellä ja kohdata.

Minä olen opas, mutta en halua ohjata liikaa. Parasta on, jos matkailija saa itse löytää, yllättyä, ihmetellä, kohdata – ja vaikka leijailla hetken.

 

Olin viisi vuotta töissä ulkomaan kohdeoppaana ja vuodesta 2006 olen opastanut Helsingin virallisena paikallisoppaanaa espanjankielisiä asiakkaita. Tiedostan vastuuni turistien lomakokemuksen onnistumisesta, enkä todellakaan halua pilata kenenkään ainutlaatuisia hetkiä. En itse asiassa muista kuulleeni enkä ole kokenut tapausta, jossa opas olisi toiminnallaan täydellisesti pilannut asiakkaiden elämyksen. Oletko sinä?

Suoritin Matkaoppaan ammattitutkinnon eksperimentaalisena kokeiluna yhdessä opiskelijoimme kanssa keväällä 2015. Hieno kokemus!

Kaikenlaista hassua on kyllä tapahtunut ja olen tehnyt virheitäkin, mutta korjannut ne ja ottanut vastuun tekemisistäni.  Viime helmikuussa Kanarialla kuuntelin kunnioituksella paikallisoppaan ja ystäväni Eduardon tarinoita ja kuvauksia Gran Canarialta ja pohdin miten heppoisilla tiedoilla olinkaan opastanut suomalaisryhmiä saman saaren saarikierroksilla parikymppisenä oppaana. Mutta en mielestäni ollut huono opas ja asiakaspalautteetkin olivat hyviä. Jos tekee työtään sydämellä ja intohimoisesti ja on valmis oppimaan, vähäisempikin kokemus ja tieto riittää.

Hiljaisuus  – Silence, please

Minä haluaisin toteuttaa hiljaisuuden opastuksen; kulkisin matkailijoiden kanssa luonnossa enkä puhuisi mitään. Pyytäisin myös matkailijoita, todennäköisesti espanjalaisia ja etelä-amerikkalaisia  olemaan hiljaa. (Suomalaisiltahan tuo onnistuisi ilman sen kummempaa järjestelylä, ohjausta tai opastusta).  Kuulisimme vain luonnon äänet; tuulen, veden, linnut, rasahdukset. Pyytäisin matkaiiljoita kuuntelemaan ja nauttimaan tuoksuista, hiljentymään.

Gabriele Goria on kirjoittanut gradun ”Moving the Silence. A dialogue between art and spirituality” Helsingin Teatterikorkeakouluun ja kertoi minulle näkemyksiään hiljaisuudesta. Tänä keväänä luen gradun uudestaan ja kysyn mitä Gabrielelle kuuluu. Gabrielen gradun voit lukea täältä  Toteutan hiljaisuuden opastuksen heti kun saan siihen mahdollisuuden – ja kerron teille kokemuksista.

grabriel_anu (2)

Keskustelimme hiljaisuudesta Suomenlinnan lautalla.

 

Oppaan ja matkanjohtajan työ vaatii emotionaalista älykkyyttä

Matkanjohtajat ja oppaat tekevät tärkeää asiantuntijatyötä, jonka edellytyksenä on täydentää osaamista ihan koko ajan. Me olemme ammattilaisia, ja valmiita jakamaan tietoa ja kokemuksia myös muille. Matkanjohtajat ja oppaat ovat emotionaalisesti älykkäitä ja tarjoavat vieraille kokemuksia – osallistaen ja aistien tunnelmaa.

cropped-happy_helsinkiguides_140514-2.jpg

 

Lue lisää emotionaalisesta älykkyydestä ja matkailijoiden johtamisesta täältä
Etulinjan matkailuosaajat johtavat ryhmää jämäkästi ja ovat emotionaalisesti älykkäitä

Yksi hyvä syy kiinalaisille valita Suomi matkakohteeksi!

Kiinalaiset ovat nousseet eniten rahaa matkailuun käyttäväksi kansalaisuudeksi maailmassa ja kolmanneksi suurimmaksi vastaanottavaksi matkailumaaksi kansainvälisiä matkailijamääriä tilastoitaessa (UNWTO Highlights 2013).

Kiinalaisten matkailijoiden matkustustoiveet vaikuttavat jo matkailun trendeihin ja vaikutus tulee näkymään voimakkaasti tulevaisuudessakin. Vaikka kiinalaisten lisääntynyt matkailu vaikuttaakin eniten Aasian Tyynenmeren alueella ja etenkin Hong Kongissa, ovat kiinalaisten matkailijoiden määrät nousseet jo hyvin selvästi Suomessakin ja suuria odotuksia on ladattu tulevaisuuteen.

Kiinalaisilta matkailijoilta kysyttiin, mitä he pitävät tärkeänä onnistuneen opastuksen osalta;  Kiinalaismatkailijat listasivat ongelmien ratkaisukyvyn toiseksi tärkeimmäksi osa-alueeksi heti täsmällisyyden jälkeen. Suomalaiset taas tunnetaan hyvinä ongelmanratkaisijoina!

 

HS 9.8.2015

Suomen maabrändin slogania ” Suomi on ongelmanratkaisujen maa” kannattaisi tämän tutkimuksen tulosten perusteella ehdottomasti käyttää näyttävästi Kiinaan suuntautuvassa matkailumarkkinoinnissa!

Syksyllä 2014 Helmi Liiketalousopistossa toteutettiin kiinalaisille matkanjohtajille ja oppaille suunnattu matkaopaskoulutus ( Matkaoppaan ammattitutkinto), jonka suunnittelimme yhdessä Bo Dongin kanssa . Vuoden aikana me opimme toisiltamme valtavasti! Suomessa asuvat kiinalaiset ja muutkin muualta muuttaneet osaajat tulisi saada mukaan yhteiseen tekemiseen ja koulutuksiin – se on luontaista ja oikeanlaista yhteisten pelisääntöjen asettamista.

 

4 kommenttia artikkeliin ”Etulinjan matkailuosaajat johtavat ryhmää jämäkästi ja ovat emotionaalisesti älykkäitä

  1. Hei Anu,
    Kiitos heinoja kirjoituksestasi. tekstin, sanojen, kommenttiin, kertomuksen ja kokemuksen valistä, heistaa karbian ja kulttuurien tuoksuja, kaunis paikat. muuten sun vastuullisuus, orientoituminen, interactiivisuus ja huumori olivat läsnä kokoajan..Kiitos ..ole paljon opetettava ja opeteltava

    Morad

    Tykkää

  2. Minäkin toimin ulkomaan kohdeoppaana yhtäjaksoisesti melkein 12 vuotta. Suomeen palasin reilut 10 vuotta sitten ja siitä pitäen olen opastanut Lahden seudun oppaat ry:n riveissä auktorisoituna matkaoppaana.

    Ulkomaan kohdeoppaan työtä ei voi verrata mitenkään kotimaassa tehtävään oppaan työhön. Ulkomaan kohteissa opas vastasi kokonaisesti matkalaisista 24/7, mutta täällä vain sen pienen opastushetken, jonka jälkeen on vapaa kaikesta vastuusta. Kohteissa opas vastasi matkalaisten kaikista asioista koko sen ajan, jonka matkailija kohteessa oli.

    Itse pyrin aina täydellisyyteen, mutta kyllähän meidänkin ulkomaan kohdeoppaissa oli ihmisiä, joille kaiken aikainen biletys ja muut meiningit olivat oppaan työtä tärkeämpiä. Oppaan työ meni siinä sivussa – ja oppaan päivä oli pelastettu, jos aamulla jaksoi lähteä hommiin. Minulle ulkomaan oppaan työ oli työtä, ei leikkiä eikä huvia, vaan työtä siinä missä jokin muukin työ. Opettelin aina uudetkin kohteet niin hyvin kuin taisin, ja lisäoppia hain kaiken aikaa kohteissa ollessani.

    Lomalle Suomeen tultuani juoksin kirjastoon poimimaan kaikki kohteista kertovat kirjat, joista opiskelin koko loman ajan lisäoppia. Siihen aikaan ei kohteissa vielä ollut nettejä, joten painettua sanaa tuli luettua paljon. Kun asiat lopulta sai päntättyä muistiin, ovat ne siellä vieläkin.

    Aivan sama on nykyään kotiseutuopastuksien kanssa. Suomeen tultuani ja oppaaksi alettuani opiskelin heti kaiken mahdollisen – ja vähän sen ylikin – ja jatkuvasti täydennän, päivitän ja paikkaan tietojani. Haluan tietää enemmän kuin opastamani ihmiset, sillä minähän olen opas, jolta opastettavat haluavat tietoja saada. Ei opastettavan tarvitse itse asioita valmiiksi pureskella. Sitä varten on suomalaisissakin kohteissa kohdeopas, siis vaikkapa minä. 🙂

    Tykkää

  3. Kiitos kommenteistasi, Anneli. Kaikki oppaan työ on yhtä arvokasta, teemme tärkeää tärkeää työtä ihmisten kanssa. Menestyksekästä kesäkautta. Minä aloitan tämän vuoden opastukset Vappupäivänä, Helsingissä, espanjalaisten kansssa 🙂

    Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.