”Jankuta ja toista, mutta riko kaava. Tee toisin!”

Myynti on tiedotusta

Marimekon perustajasta, Armi Ratiasta kirjoitetussa artikkelissa Kotiliedessä (02/2012) , kerrotaan Ratian oppineen myynnin ja markkinoinnin perusasiat esimieheltään Armas J. Pullalta tämän mainostoimistossa työskennellessään 1940-luvulla, ennen Marimekon perustamista.

Otsikon ohjeiden lisäksi Pullan sanotaan opettaneen Ratialle, että ”myynti on tiedotusta” ja että ”kaikki muuttuu mainonnaksi”. Tarinoista kun puhutaan, niin Marimekon ”tarina” on legenda suomalaisten tarinoiden listalla.

Laura Kolbe kyseli syksyllä 2011 Helsingissä pidetyssä ”Matkailu muuttaa maailmaa” seminaarissa, miksi suomalaiset yritykset eivät menesty samalla tavalla maailmalla kuin esim. ruotsalaiset; miksi Lindex, H&M ja Dressman myyvät vaatteita ympäri maailmaa, mutta Marimekon levikki on jäänyt pieneksi näihin verrattuna.

Marimekon tarinoita

Ehkä Marimekko kulkee omaa, valitsemaansa tietä. Jokainen johtaja on kirjoittanut omaa tarinaansa jatkona Armi Ratian aloittamaan tekstiin. Mika Ihamuotila kertoi hänen aikanaan Marimekon tavoitteena olleen luoda rento, värikäs lifestyle-brändi joka haki markkinoita vahvasti myös ulkomailta.Hienoa on se, että tarina jatkuu.

Kun Armi Ratia haki vuonna 1954 pankista lainaa kolme vuotta aikaisemmin perustetulle ja jo kertaalleen konkurssiin ajautuneelle  yritykselle, muotoili hän yrityksen toimintaidean seuraavasti: ”Marimekko on Männistönmuorin Venlan ja Vuohenkulman Annan kinttupolun projisoimista tämän muuttuvan maailman valtateille, kaduille, koteihin ja koko elämänympäristöön”.

Chagall, Marc_El paseo

Taitavaa tarinankäyttöä, eikö totta?  Eikä ihan helposti aukeavaa, ajattelen. Mitähän ne siellä pankissa mahtoivat ajatella? Lainaa ainakin antoivat, koska tuon pankissa käynnin jälkeen Marimekko lähti nousuun ja ulkomaan läpimurtokin saavutettiin vielä samalla vuosikymmenellä.

Tarina houkuttelee  muistuttamaan mieleen Aleksis Kiven Seitsemän veljeksen tarinan, pohtimaan millaisia naisia olivat sittemmin veljesjoukon vanhimman, Juhanin, vaimoksi suostunut Venla ja joukon nuorimman, Eeron, Anna-vaimo. Millaisia kinttupolkuja ja millaista elämänkuvausta heidän aikaansa liittyi?

Ehkä Armi Ratia halusi toimintaideallaan kertoa, että hän kehitti yritystä suomalaisella sisukkaalla asenteella, suomalaista kulttuuria ja perinnettä kunnioittaen. Hän ehkä halusi tuoda myös väriä ja kansainvälisyttä ”kinttupoluille”. Ehkä hän halusi välittää ymmärrystä siitä, että kinttupolut muuttuvat valtateiksi ja tarpeet ja toiveet sen mukana? Kaunista Marimekon tarinassa on myös se, että vaikka yleensä vaateteollisuudessa oli tapana numeroida vaatteet ja kankaat, Marimekolla ne nimettiin; Saunapolku, Kuppi kahvia ja leivos, Laiskiainen….

 Luovuus = tee toisin ja luota intuitioon

Ja nyt oikeaan asiaan ja otsikkoon; olen (tätä kirjoittaessani 2012) oikeasti gradunteon syövereissä ja hairahdun mutkikkaille sivupoluille; yksi asia johtaa toiseen ja kaikki näyttää liittyvän toisiinsa.

Nyt olen menossa oppimiskäsityksissä ja oppimismetodeissa.  Opettajana ja kouluttajana koen rikkoneeni rajoja ja tehneeni toisin.

Opettajakorkeakoulussa tein opetussuunnitelman avaamisen pitkänä ajatustyönä, Lego-palikoita avuksi käyttäen. Esittelin Matkailun perustutkinnon opetussuunnitelman purettuna muutamalle A4-sivulle  moduuli-mallina, jossa väreillä ja muodoilla oli tärkeä rooli.  Ohjaava opettaja kysyi, olinko unohtanut tehtävänannon ja paniikissa yön viimeisinä tunteina ennen palautusta tehnyt tällaisen pika-version.

Olin tehnyt tehtävän ajatellen koko ajan sitä asiakasta, nuorta tai aikuista opiskelijaa, jonka tulisi opetussuunnitelmasta saada se tieto, mitä hän etsii ja innostua näkemästään. Yhtä paljon taustalla oli halu ratkaista opetussuunnitelman problematiikka minulle itselleni; selvittää, mitä tutkinnon perusteet oikein pitivät sisällään.

blogi-huolinuket

Sittemmin ohjaava opettaja ymmärsi mistä oli kyse ja opiskelija-kollegat antoivat kannustavaa tukea. En ollut ottanut mallia mistään, mutta en väitä keksineeni jotakin täysin uutta. Omassa tekemisessäni taustalla oli kuitenkin intuitiota, luottamusta, ratkaisun etsimistä ja hitunen luovuutta.

Tämän kokemuksen haluan siis jakaa; hyvä on oppia luottamaan omaan tapaan toimia, ja tärkeää on osata kunnioittaa myös muiden ajatuksia ja olla avoin eri vaihtoehdoille.

Lego-palikoista opetussuunnitelma

Ehkä toisin tekeminen avasi  ovet ensimmäiseen koulutusalan työpaikkaani opintojen loppuvaiheessa;  silloisella esimiehellä oli samanlainen tapa visualisoida ja yksinkertaistaa asioita ja sainkin ensimmäisinä työviikkoinani työstää silloista lopputyötäni uuden työnantajan toimeksiantona.

GC la 22.2. rest. el caminero

Vietin muutaman viikon Lego-palikoiden ja tutkinnon perusteiden keskellä; yhdistin Matkailun perustutkinnon, Matkailun ohjelmapalvelujen ammattitutkinnon ja Hotellivirkailijan ammattitutkinnon perusteet moduulimalliseksi valmistavan koulutuksen suunnitelmaksi, jossa kaikki yhteneväiset sisällöt koottiin yhteen ja opiskelijat ohjattiin  valikoimaan moduulitarjottimelta omat ”palikkansa” henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman mukaan.

Loppuvaiheessa haastavinta oli rytmitys ja kouluttajien sijoittaminen moduulitarjottimelle sopivalla tavalla. Siinä mallissa värikoodeilla oli todellakin suuri merkitys ja  Lego-palikat olivat enemmän minun kuin silloin 5-vuotiaan Danielin käytössä!

Sain homman toimimaan, siirsin koko homman verkkoon ja luennoilla istui innostuneita opiskelijoita eri tutkinnoista. Tämä rajojen rikkominen oli oikeasti myös opiskelijan etu. Näin jälkikäteen olen super-kiitollinen silloisille kollegoilleni, jotka ottivat noviisin innolla ja tarmolla rakennetun mallin avoimesti vastaan.

Minun opettajuuteni  – I did it my way

Tästä alkoi omantyylisen opettajuuden, ei oikeastaan kinttupolku, vaan värikäs ja mielenkiintoisella tavalla kiemurainen polku. Ei aina helppo, koska olen jatkanut aloittamallani erilaisten ratkaisujen tiellä, mutta kuin ihmeen kaupalla kohdalleni on osunut tasaiseen tahtiin kannustavia ”pomoja”, reiluja kollegoja ja etenkin tyytyväisiä ”asiakkaita”= opiskeljoita.

Kuvassa on  Matkailun perustutkinnon kaksi tutkinnon osaa purettuna = monta sivua tekstiä kahdella A4-sivulla. Graduunkin tämä kaikki liittyy – olin tutkimassa transformatiivisen oppimiskäsityksen tarjoamia mahdollisuuksia aikuiskoulutuksen kehittämiseen, ja valitsin sen  graduni yhdeksi teoreettiseksi taustateoriaksi.

Matkailualan perustutkinnon perusteiden purku opiskelijoille v.2003 A.Nylund

 

Lopputulosta voit käydä lukemassa ja katsomassa kesällä 2013 valmistuneesta gradusta ( gradun liitteet- osiossa on  jalostettuja suunnitelmia )  : Matkailun keltainen kirja

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.